BLOK MUZYCZNY

23. Festiwalu Kultury Żydowskiej SIMCHA

KONCERTY MUZYKI ŻYDOWSKIEJ

31.07-5.08.2021, Synagoga Pod Białym Bocianem we Wrocławiu

 

31.07.2021| sobota |KLEZMERSKA HAWDALA| godz. 22:01

KONCERT: Klezmorim Trio i Goście /Kraków/ - Frejd! / Radość! / ! פרייד

Synagoga, bilety: 40 zł (normalne), 30 zł (ulgowe)

 

Klezmorim Trio tworzą absolwenci Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, których połączyła pasja do żydowskiej muzyki klezmerskiej. Koncert pod tytułem Frejd! / Radość! / ! פרייד to niezwykła premiera – program przygotowany specjalnie na wrocławską Klezmerską Hawdalę!  Koncert otworzy muzyczny blok 23. Festiwalu Kultury Żydowskiej Simcha. Występ artystów poprzedzi tradycyjna ceremonia hawdali odbywająca się na zakończenie szabatu, która symbolicznie rozdziela święty czas odpoczynku od dnia powszedniego, świeckiego. Muzycy z krakowskiego Kazimierza zainspirowani aszkenazyjską kulturą galicyjskiej diaspory przeniosą nas do muzycznego świata przedwojennych sztetli. Zespół wyróżnia perfekcyjne połączenie tradycyjnych melodii żydowskich i współczesnych, autorskich aranżacji, co daje niezapomniany efekt, długo pozostający w pamięci słuchaczy.

Klezmorim Trio tworzą na co dzień: Karolina Stasiowska (śpiew, altówka, język jidysz), Marcin Wiercioch (akordeon) oraz Piotr Południak (kontrabas), ale we Wrocławiu zagrają w rozbudowanym składzie.  Do swojego najnowszego, niezwykle energetycznego projektu, „Frejd! /Radość!/ ! פרייד” zaprosili wybitnych instrumentalistów – Bartosza Dworaka (skrzypce) i Krzysztofa Kossowskiego (instrumenty perkusyjne).

Zespół ma w swoim dorobku liczne koncerty w kraju i za granicą, m.in. na ważnych festiwalach tj. Festiwal muzyczny w Lozannie, Warszawa Singera, Krakowski Festiwal Kultury Żydowskiej, Festiwal Kultury Żydowskiej Simcha we Wrocławiu.

Wykonawcy:

Karolina Stasiowska – altówka, śpiew

Piotr Południak – kontrabas

Marcin Wiercioch – akordeon

gościnnie:

Krzysztof Kossowski – perkusja, instrumenty perkusyjne

Bartosz Dworak – skrzypce

*************************************************************************************************************

1. 08.2021 | niedziela| godz. 20:00

KONCERT: NAVARRETE SEFARDI QUINTET /Warszawa/-

Melodie Pradawnego Świata

Synagoga, bilety: 50 zł (normalne), 40 zł (ulgowe)

 

Znakomici warszawscy muzycy z zespołu NAVARRETE SEFARDI QUINTET po raz pierwszy we Wrocławiu zaprezentują swój niezwykły program Melodie Pradawnego Świata z pieśniami i piosenkami w języku hebrajskim, arabskim, jidysz i ladino, który jest starym żydowskim językiem używanym dawno temu w Hiszpanii przez sefardyjskich Żydów. Ten koncert to utkana szlachetnymi kamieniami, złotymi dywanami, pachnącymi przyprawami i opowieściami rodem z „Baśni 1001 nocy”, fascynująca podróż̇ po muzyce żydowskiej. Zespół tworzą znakomici instrumentaliści oraz charyzmatyczna wokalistka Magda Navarrete, której wykonanie utworów i tworzony przez nią unikalny klimat koncertu można skojarzyć z twórczością choćby Yasminy Levy czy Mor Karbasi. Projekt Melodie Pradawnego Świata wspólnie stworzyli Magda Navarrete i Grzech Piotrowski na potrzeby festiwalu Tygiel Kultur – World Orchestra. Usłyszymy brzmienia muzyki flamenco, stare żydowskie melodie oraz arabskie rytmy. Fascynujące i perfekcyjnie przygotowane połączenie, którego trzeba posłuchać na żywo! 

Wykonawcy:

Magda Navarrete - śpiew, taniec

Mateusz Pliniewicz – skrzypce

Wojciech Braszak - instrumenty dęte

Andrzej Lewocki - gitara flamenco

Marek Fedor – perkusjonalia

*************************************************************************************************************

2.08.2021 Iponiedziałek I godz. 20:00

* WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE - KONCERT MUZYKI ŻYDOWSKIEJ

*************************************************************************************************************

3.08.2021 |wtorek | godz. 20:00

KONCERT: KAROLINA CICHA & SPÓŁKA – JIDYSZLAND

Pieśni Żydowskie z Podlasia

Synagoga, bilety: 50 zł (normalne), 40 zł (ulgowe)

 

Karolina Cicha pochodzi z Białegostoku, jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką – rozpoznawalną dzięki oryginalnej technice gry na kilku instrumentach jednocześnie. Laureatka GRAND PRIX i Nagrody Publiczności na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. W 2015 roku znalazła się w oficjalnej selekcji na WOMEX – największym festiwalu World Music na świecie. Ze swą muzyką odwiedziła kilkadziesiąt festiwali w Europie, Azji i Ameryce.

JIDYSZLAND. Pieśni Żydowskie z Podlasia to koncert oparty na tekstach żydowskich poetów z północno-wschodniej Polski a także na pieśniach, które towarzyszyły społeczności żydowskiej podczas uroczystości sakralnych. Podczas występu usłyszymy wszystkie języki kultury Żydów Aszkenazyjskich: jidysz, hebrajski oraz esperanto – język stworzony przez pochodzącego z Białegostoku Ludwika Zamenhofa.

Karolina Cicha w swoim koncercie rozwija wątek kultury żydowskiej obecny na jej kilku płytach: „Jidyszland” (gromadzącej kompozycje do poezji żydowskiej pochodzącej z tego regionu); „Wieloma językami” (z pieśniami mniejszości narodowych województwa podlaskiego); „Jeden – wiele” (płyty wprowadzającej w sakralny pejzaż tej wielokulturowej krainy) oraz na płycie „Tany”, która była nominowana do „Fryderyka” w kategorii Muzyka Świata. Na program składają się utwory do tekstów żydowskich poetów pochodzących z Podlasia: Chaima Siemiatyckiego, Rabina Elizera Szulmana, Liby Bursztejn z Tykocina czy Morrisa Rosenfelda z okolic Sejn. Usłyszymy też tekst Rivki Tiktiner – XVI wiecznej uczonej mającej korzenie w tych stronach, zapisany w archaicznym jidysz. Znajdzie się również miejsce na pieśni będące świadectwami miejsc – jak „Bialystok main heim” a także na pieśni sakralne w języku jidysz „Sznirele perele” oraz szabasowe pieśni po hebrajsku, takie jak „Jedid nefesz”. Nie zabraknie też pieśni polskich, zapożyczonych z kultury żydowskiej takich jak np. katolicka pieśń komunijna „Idzie mój Pan” z melodią pożyczoną z chasydzkiego nigunu lub „Polka Żydówka” – tradycyjna pieśń polska grana na żydowską nutę.

Wykonawcy:

Karolina Cicha – śpiew, akordeon, bas, klawisze, sampler perkusyjny

Karolina Matuszkiewicz - suka biłgorajska, fidel płocka, kemancze, kobyz, śpiew

Mateusz Szemraj - cymbały, lutnia arabska, rubab, mandolina, saz

Patrycja Betley - instrumenty perkusyjne

*************************************************************************************************************

4.08.2021 |środa| godz. 20:00

KONCERT: KROKE – REJWACH /Kraków/

„Nasza muzyka filmowa i teatralna”

Synagoga, bilety: 60 zł (normalne), 50 zł (ulgowe)

 

KROKE to prawdziwa gwiazda każdego festiwalu! Rozpoznawalny na całym świecie zespół wyróżniający się niezwykłą sceniczną energią zagrał niezliczone koncerty w kraju i zagranicy m.in. w Niemczech, Hiszpanii, Rosji, Belgii, Czechach, Francji, Szwecji, Norwegii, Anglii, Szkocji, Walii, Rumunii, Danii, Finlandii, Szwajcarii, Indonezji, Irlandii, Luksemburgu, Turcji, Meksyku, Izraelu, Austrii, Holandii, Hongkongu, Japonii, Portugalii, Chinach, oraz na Litwie, Ukrainie, Ibizie, Tajwanie, Białorusi, Węgrzech, Słowacji i we Włoszech.

Kroke w języku jidysz oznacza Kraków. Kroke stworzyła w 1992 roku trójka przyjaciół: Tomasz Kukurba, Jerzy Bawoł i Tomasz Lato. Jako absolwenci krakowskiej Akademii Muzycznej, ale również artyści poszukujący, nie stronili od eksperymentów z jazzem oraz muzyką współczesną. Zespół, początkowo kojarzony głównie z twórczością klezmerską, oscyluje obecnie wokół różnych gatunków. Artyści czerpią inspirację z muzyki etnicznej całego świata, zawsze jednak wzbogacają dzieła autorskimi improwizacjami. W ten sposób Kroke tworzy własny, unoszący się ponad granicami, czasem i formami styl.

Zespół po raz pierwszy we Wrocławiu zagra koncert z programem „Nasza muzyka filmowa i teatralna”. Usłyszymy utwory z najnowszej płyty Kroke „Rejwach", której premiera miała miejsce we wrześniu 2019 roku. Płyta nosi tytuł taki sam jak spektakl „Rejwach” (Teatr Żydowski w Warszawie), do którego krakowski zespół skomponował muzykę. Publiczność pozna także utwory z filmów: „El anonimo caronte" (reż. Toni Bestard), „Inland Empire" (reż. David Lynch), „Wszystko płynie" (reż. Edyta Turczanik) czy „Kabaret Śmierci" (reż. Andrzej Celiński). Premiera światowa tego niecodziennego programu koncertowego miała miejsce w Filmtheater Schauburg w Dreźnie (11.2019), a premiera polska na festiwalu muzyki kameralnej „Muzyka u Źródeł” w Bydgoszczy (11.2019). To wyjątkowa odsłona znanych krakowskich muzyków – nie można ominąć!

Wykonawcy:

Tomasz Kukurba - altówka, wokalizy, flety

Jerzy Bawoł – akordeon

Tomasz Lato - kontrabas

*************************************************************************************************************

5.08.2021|czwartek| godz. 20:00

 

KONCERT: DI GALITZYANER KLEZMORIM /Kraków/

Mazl Tov!

Synagoga, bilety: 40 zł (normalne), 30 zł (ulgowe)

Zespół Di Galitzyaner Klezmorim dał się już poznać wrocławskiej publiczności, w trudnych czasach pandemii, w listopadzie ubiegłego roku można było obejrzeć ich koncert online w ramach wrocławskich Koncertów Hawdalowych. Publiczność pokochała tych wykonawców całym sercem, dlatego organizatorzy Festiwalu Kultury Żydowskiej Simcha postanowili umożliwić spotkanie z tą muzyką na żywo. Tym razem Artyści, którzy są prawdziwymi wirtuozami przygotowali program wyjątkowy – zaprezentują najciekawsze utwory ze swojej przeszło 20-letniej działalności, w tym kilka nowych utworów wykonają premierowo! Czeka nas wieczór pełen niespodzianek!

Trio od 1998 roku koncertuje w niezmienionym składzie: Mariola Śpiewak na klarnecie, Grzegorz Śpiewak na akordeonie i Rafał Seweryniak na kontrabasie. Zespół w swojej twórczości nawiązuje do tradycji muzyki klezmerskiej nadając jej jednak całkowicie osobisty charakter. W sobie tylko właściwy sposób wydobywa i podkreśla to, co zdaniem twórców najistotniejsze w prezentowanych utworach. Poetycka, melancholijna melodyka przeplata się z żarliwą, ekstatyczną żywiołowością tworząc przestrzeń wypełnioną szeroką gamą barw i emocji. Klasyczne, akademickie wykształcenie artystów także nie pozostaje tutaj bez znaczenia. Wirtuozeria, dbałość o dźwięk i szczegół w połączeniu z dużą wrażliwością muzyczną, nadają utworom estetycznie wysublimowaną postać. Porywające, trudno usiedzieć na miejscu!

 

Wykonawcy:

Mariola Śpiewak – klarnet

Grzegorz Śpiewak – akordeon

Rafał Seweryniak – kontrabas

*************************************************************************************************************

* WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE

2.08.2021 |poniedziałek |godz. 20:00

KONCERT: MACIEJ PROCHASKA - PSALMY DAWIDOWE / PRAPREMIERA kantaty „Psalmy Dawidowe” w Synagodze pod Białym Bocianem!

Synagoga, bilety: Bilety: 60 zł (normalne), 50 zł (ulgowe)

W 2021 roku przypada jubileusz 25-lecia działalności artystycznej jedynego chóru synagogalnego w Polsce, Chóru Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu. Od ćwierć wieku Stanisław Rybarczyk, założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Chóru wraz ze znakomitymi Śpiewakami, przywołuje do życia muzykę zamordowanych synagog, muzykę, która zamilkła. Z okazji tego niezwykłego jubileuszu dyrektor Stanisław Rybarczyk zaprosił do współpracy znakomitego poznańskiego kompozytora, źródłoznawcę i muzykologa – Macieja Prochaskę, który podjął się napisania unikalnej pod wieloma względami kantaty: "12 Psalmów Dawida na solistów, chór mieszany i zespół instrumentalny".

Na scenie wrocławskiej Synagogi Pod Białym Bocianem wystąpią soliści: Magdalena Dynowska oraz Piotr Bunzler, Chór Synagogi Pod Białym Bocianem oraz Zespół Instrumentalny w niespotykanym składzie pod dyrekcją Stanisława Rybarczyka. Podczas koncertu usłyszymy takie instrumenty, jak: pomort, szałamaja, flet prosty, kotły, perkusja etniczna, obój historyczny, harfa, puzon oraz pozytyw. Siedmiu instrumentalistów będzie symbolicznie reprezentować świętą dla Judaizmu liczbę siedem, będąca symbolem stworzenia, kreacji i powstawania życia.

Kompozycja Macieja Prochaski opiera się na oryginalnych hebrajskich tekstach Psalmów Dawidowych. Wyboru Psalmów dokonali Monika Jazownik i Maciej Prochaska. Utwór składa się z 12 części, z których każda to jeden psalm. Ta forma kantaty będzie nawiązaniem do dwunastu lunarnych miesięcy w tradycji judaistycznej. Utwór jest inspirowany starożytnymi skalami muzycznymi, znanymi w tradycji synagogalnej, a wywodzącymi się z metod i praktyki muzykowania w Świątyni Jerozolimskiej. Dzieło wyeksponuje emocje zawarte w tekstach, ich mentalny i modlitewny wymiar, przy jednoczesnym zaakcentowaniu poetyckiej formy tych ponadczasowych dzieł. Do pewnego stopnia inspiracją dla kompozytora były dokonania wybitnej muzykolożki Suzanne Haïk-Vantoura, która odkryła i zdekodowała system notacji starożytnych melodii z Tory i Księgi Psalmów. Melodie zawarte w jej pracach pokazują niezwykle bogaty w emocje i jednocześnie głęboko powiązany z tekstem obraz muzykowania w tradycji synagogalnej. Maciej Prochaska, zainspirowany jej odkryciami, zapragnął nie tylko przywrócić ten styl melodyczny, ale także rozwinąć ów system w sposób kreatywny i uzyskać zamknięte dzieła muzyczne. Jednocześnie autor pragnie ująć całość w parabole dziejów muzyki jako symbolu dziejów cywilizacji judeochrześcijańskiej. Ten ukłon w stronę obu tradycji duchowych wydaje się kluczowy dla zrozumienia znaczenia, jakie Psalmy Dawidowe wywarły na kulturze zachodniej. Teksty wywodzące się z tradycji żydowskiej praktyki modlitewnej przeniknęły w naturalny sposób do różnych chrześcijańskich nurtów. Całość zatem ma ważny wydźwięk o charakterze dialogu między tradycjami, między wielkimi religiami, między przeszłością a współczesnością. Odwołanie się do prastarego, świętego dla Judaizmu źródła testów, ale także muzyki, ukazuje starożytne korzenie zachodniej kultury muzycznej, zawierające się w żydowskiej Księdze Psalmów. Kantata "12 Psalmów Dawida na solistów, chór mieszany i zespół instrumentalny" wyraża apologie starożytnych tekstów, eksponuje ich mistykę ale także taneczność, bogactwo emocjonalne i formalne. Ukazuje także ich niezwykłą rolę w poszukiwaniu przez człowieka Absolutu, w poszukiwaniu i odnajdowaniu Boga

Koncert został dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Wykonawcy:

Magdalena Dynowska – sopran

Piotr Bunzler – tenor

Chór Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu

Zespół Instrumentalny:

Agnieszka Mazur – pomort, szałamaja, flet prosty

Hanna Piasna – obój klasyczny

Paweł Maliczowski – puzon

Jacek Muzioł – kotły, instrumenty perkusyjne

Miłosz Rutkowski – instrumenty perkusyjne

Krzysztof Waloszczyk – harfa

Maciej Prochaska – pozytyw

 

Stanisław Rybarczyk – dyrygent

*************************************************************************************************************

Sprzedaż biletów na wszystkie koncerty ruszy 7 lipca: online w serwisie  www.ticketmaster.pl, w sieci sklepów Media Markt w całej Polsce oraz w Centrum Informacji Turystycznej i Rowerowej (ul. św. Antoniego 8, Wrocław).

Jeśli bilety nie zostaną wyprzedane w przedsprzedaży będzie można je kupić również podczas festiwalu na dwie godziny przed koncertem w Synagodze Pod Białym Bocianem.

Biletu ulgowe: uczniowie, studenci, seniorzy (60+).

Festiwal Kultury Żydowskiej Simcha dofinansowano ze środków: Gminy Wrocław, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ambasady Izraela oraz z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.